ERMENİ TEHCİRİ ve KERVAN 1915 FİLMİ

Eklenme Tarihi: 09.10.2017 15:14:34 - Güncellenme Tarihi: 04.06.2020 10:31:02

Gerçek sanatçıların şiarı barıştır.

Tarihe mal olmuş önemli olayların şiddet taraflarını öne çıkarıp nefret duyguları üzerinden sanat yaptığını zanneden edebiyatçılar, film yönetmenleri, ressamlar, halk ozanları, müzisyenler vardır.

1980 öncesinde Türk askeri için ?Uzatmalı itin biri Yusuf?u gaflette vurmuş? diyebilen Zülfü Livaneli 15 yıl sonraki İstanbul Belediye Başkanlığı adaylığı sırasında bu nefret dili önüne konulduğunda: ?Ben Türk askerini severim, sayarım. Türk ordusu devletimizin teminatıdır? demek zorunda kalmıştır.

Bunları niye yazdım?..

Türk sinemasının milli duruşlu yönetmenlerinden İsmail Güneş?in Kervan 1915 filmine gittim. Nefret dilinin kullanılmasına çok elverişli bir konudur 1915 tehciri. Çünkü tehcir öncesinde Ermeniler eline silah alıp silahsız yüzbinlerce insanı camilere doldurup yakmışlardır. Açılan toplu mezarlarda katledilen Türklerin toplu kemikleri bulunmuştur. Bu isyanın bedeli de Ermenilere 1915 tehciri ile ödetilmiştir.

Beylik bir deyimdir: ?Dövüşte yumruk sayılmaz?.

Ermenileri bu hazin sona getiren süreci en net özetleyen kişi Ermenistan?ın ilk başbakanı Ovanes Kaçaznuni?dir. 1923 yılında Bükreş?te ?Taşnak Partisi? toplantısına sunduğu rapordan aktaralım:

?Türklere karşı ayaklandık, savaştık bile. Artık hepimiz Türklerin düşmanı olan İtilaf Devletlerinin kampındaydık. ?Türkiye?den denizden denize Ermenistan? talep etmekteydik. İtilaf devletlerinin ordularını Türkiye?ye göndermeleri ve hakimiyetimizi temin etmeleri için  çağrılar yaptık. Türklerle savaştık. Öldük ve öldürdük. Artık, Türklere ne gibi bir güven telkin edebiliriz ki? Sonra kandırıldık ve Rusya?ya bağlandık. Tehcir doğruydu ve gerekliydi. Gerçekleri göremedik, olayların sebebi biziz. Türklerin milli mücadelesi haklıydı. Barışı reddetmemiz ve silahlanmamız büyük bir hataydı. Sevr Antlaşması gözümüzü kör etmişti. İsyanımızın temelinde İtilaf devletlerinin bize vaat ettiği büyük Ermenistan hayali vardı. Ama biz hiçbir zaman devlet olamadık. Türkiye Ermenistan?ı diye bir devletin hayalden öte olmadığı gerçeğini göremedik. Aklımız dumanlanmıştı. Biz kendi isteklerimizi başkalarına mal edip sorumsuz kişilerin sözlerine büyük önem vererek, kendimize yaptığımız hipnozun etkisiyle, gerçekleri anlayamadık ve hayallere kapıldık. 1915 ?de Türkiye Ermenileri zorunlu bir tehcire tâbi tutuldu. Türkler ne yaptıklarını biliyorlardı ve bugün pişmanlık duymalarını gerektirecek bir husus bulunmamaktadır. Siyasal açıdan olgunlaşmamış ve dengesiz insanlara özgü bir şaşkınlık içinde, bir uçtan diğerine savrulmaktaydık. Kaderden şikâyet etmek ve felaketlerimizin sebeplerini kendi dışımızda aramak acıklı bir durumdur. Bu bizim (hastalıklı) milli psikolojimizin karakteristik bir özelliğidir.?

***

Böylesine bıçak sırtı bir konuyu film yapmak oldukça risklidir. İsmail Güneş bu taşın altına elini koymak cesaretini gösterdiği için kutlarım.

Filmin ana ekseni 1915 tehcirinin (Ermenilerin iddia ettiğinin tam tersine) devlet güvencesinde ve itina ile yapıldığıdır. Bu itinaya Katırcı Salim karakteri üzerinden Türk?ün insancıl yönü de ilâve edilerek film milli bir omurgaya oturtulmuştur. Katırcı Salim ?devlet vazifesi?ni hakkıyla ve mertçe yerine getirmiştir. Geniş planlarda İsmail Güneş kervanın geçtiği yörelerden unutulmaz görüntüleri belleğimize kazıma ustalığını göstermiştir. Karakter betimlemeleri de ustaca yapılmıştır. Zaten İsmail Güneş?in filmleri uzun yollar, derin insan hikâyeleri ile süslenmiştir. Kervan?da bu anlatımı çok güçlü sunarak filmin başından sonuna ustalığını sergilemiştir.

Kervan 1915 Türk sinemasının şartları dikkate alındığında zor bir prodüksiyondur. Yapımcılar ve yönetmenler o yüzden dönem filmlerinden uzak dururlar. Fetih 1453, Kırımlı, Çanakkale 1915, Çanakkale Yolun Sonu, Çanakkale Çocukları  gibi filmleri hatırlayalım: Cansız, ruhsuz, karton karakterler resmi geçit yaparlar. Konu alınan tarihi olaylar belgesel film mantığıyla yansıtılır.

Kervan 1915 yüreğe dokunan insan hikâyeleri ve güçlü karakterleri ile Türk sinemasının en iyi dönem filmidir. ?Sanatın dili sevgidir? şiarının da en başarılı örneği yine bu filmdir.

https://www.enpolitik.com/kose-yazisi/1590/ermeni-tehciri-ve-kervan-1915-filmi

Sizin Yorumunuz:

*
*

Diğer Yazılar

21.05.2020 Başka Coğrafyaların İslamcıları ve Solcuları
13.05.2020 Önce Dilde Türkleşmeliyiz
07.05.2020 Meleklerin bacakları ve Müslüman fantezileri
29.04.2020 Yazlık Sinemada Yeşilçam Filmleri ve Ambulans Uçak Senaryosu
28.04.2020 İnsanlığın Çaresizliği
22.04.2020 Korona Üstünden Siyaset Yapmak
18.04.2020 Edirne’de İki Kahraman
06.04.2020 Emirdağlı Deli Battal'ın Hikayesi
03.04.2020 Koronadan Korkmayın
28.03.2020 Dilsiz Şeytan Olmamak için
09.03.2020 Utanıyorum
10.02.2020 İskilipli Atıf'ın Osmanlı Sicili de Bozuk
04.01.2020 Sonunda Hırsız Olacaksam...
20.12.2019 Meleklerin Bacakları
03.12.2019 Yobazlık nasıl bir şeydir?
30.11.2019 İslamcıların sahte kahramanı İskilipli Atıf
20.11.2019 Manda Yuva Yapmış Söğüt Dalına
13.11.2019 Yol Geçen Hanı
11.11.2019 Osmanlı'da Okuma Yazma Oranı
06.11.2019 Varoşların Ülkücüleri ve İslamcıları
31.10.2019 Nihayet Coşkulu Cumhuriyet Kutlamaları
26.10.2019 İçimizdeki PKK'lılar
22.10.2019 İslamcıların İslam Hassasiyeti
11.10.2019 Siyasal İslamın Ümmet Balonu Patladı
12.09.2019 12 Eylül'ü Dosdoğru Yazmak
27.08.2019 İslam'ı Müslümanların Zulmünden Kurtarmak
19.08.2019 Deistler ve Münafıklar
07.08.2019 Böyle Olur İmamların Düğünü
22.07.2019 Mücahit Müteahhitlerin Nükleer Tehlikesi
16.07.2019 15 Temmuz Yalanları
12.07.2019 Bilgi Çağının Cahilleri
06.07.2019 İtikatta Mursi, Amelde Sisi
27.06.2019 Bilgi Çağı Gençleri Siyaset Sahnesinde
24.06.2019 Cumhur İttifakı Niçin Kaybetti?
19.06.2019 Mısır İslam'ı, Bizimkiler ve Mursi
18.06.2019 Bu Düzen Değişmeli
15.06.2019 İmam Hatipliler Kuşağının Ruhuna El Fatiha
04.06.2019 İnsan Odaklı Siyaset ve Davutoğlu
24.04.2019 Çıbıklı Osman Dayı Destanı
20.04.2019 "Dindar İnsan"ın Güven Kaybı
14.03.2019 Galip Erdem'in yüzdesi belirsiz ortaklığı
02.01.2019 Şehirlerimize vurulan haçlı mührüne 'dur' demek
06.11.2018 Avrupa'da trafik cezası gözlemlerim
28.10.2018 Sarıkamış Şehitleri ve yalan fırtınası
22.09.2018 Türkü dünyamızın güzelleri
18.09.2018 Maria Elif'e Müslüman işkencesi
15.09.2018 Bir ülkü hamalının dramı
09.09.2018 Kitabın ortasından tespitler
30.08.2018 Çiyiltepe'de Albay Reşat Destanı
28.08.2018 Türkiye usulü özelleştirme
25.08.2018 Gel kriz gel!..
21.05.2018 Karakoç, Mahzuni ve bir şiirin hikayesi
16.05.2018 İsrail'in kurulmasında tarihin karanlık sayfaları
14.05.2018 Partiler ve liyakat
03.03.2018 Yazarlar Birliği nasıl kuruldu?
18.02.2018 Aliya'nın ufuk çizgisinde FETÖ ve PKK gerçeği
22.01.2018 DÜŞÜNCE UFKUNDA YERLİ Mİ KALMALIYIZ, MİLLİ Mİ OLMALIYIZ?
22.11.2017 YAŞAR KEMAL ÜSTÜNE DÜŞÜNCELER
16.11.2017 MERHABA İTHAL CONİLER
04.11.2017 BİR ABDULLAH ÇATLI HATIRASI
17.10.2017 ŞEHİR EFSANELERİ, DENİZ GEZMİŞ ve ÜLKÜCÜLER
09.10.2017 ERMENİ TEHCİRİ ve KERVAN 1915 FİLMİ
02.10.2017 KUTSAL TOPRAKLARDA İSLÂM DÜNYASI
06.08.2017 SAMAN TORBASINDAKİ KİTAPLAR
07.06.2017 AL GÖTÜR KABRİME KOY BU SEVDAYI
22.05.2017 OSMANLIYI İTTİHATÇILAR MI YIKTI?
17.05.2017 BATILILAŞMA İHANETİNİN YENİ BOYUTU
10.05.2017 FETBULLARIN KÜLTÜR AYAĞI
20.04.2017 AYDININ MUKADDESİ HAKİKATTIR
06.04.2017 DAVAYI SAVUNMAK
22.03.2017 NEVRUZ KİMİN BAYRAMI?
15.03.2017 AVRUPA TÜRKLÜĞÜ GÖZLEMLERİ
07.03.2017 KIYIDAKİ KÖPEKLER
25.02.2017 BEYAZ ELBİSELİ MEHDİ
19.02.2017 BOZKURT ENVER PAŞA
08.02.2017 AKREP NALAN PSİKOLOJİSİ
30.01.2017 CEMİL MERİÇ ve TÜRK SOLUNUN ?LANET ÇEMBERİ?
24.01.2017 ŞEVROLE VAKKAS VE DELİ İSMET'İN MEHTER YÜRÜYÜŞÜ
13.01.2017 İNSANA SAYGI
05.01.2017 VATANIM SENSİN?DE GÖRDÜKLERİM
03.01.2017 2017, MİLLÎ SİNEMADA HAMLE YILI OLABİLİR
05.12.2016 'EKŞİ ELMALAR've 'DAĞ II' FİLMİ
29.11.2016 OSMANLI?DA ?PARALEL DEVLET? YAPILANMASI ve FEYZULLAH EFENDİ / 3.
23.11.2016 OSMANLI?DA ?PARALEL DEVLET? YAPILANMASI ve FEYZULLAH EFENDİ / 2.
15.11.2016 OSMANLI?DA ?PARALEL DEVLET? YAPILANMASI ve FEYZULLAH EFENDİ / 1.
04.11.2016 ULU TÜRKMEN NEŞET ERTAŞ
27.10.2016 NURİ PAŞA?NIN GÖNÜL YARASI
07.10.2016 "MHP'YE SIZMAYA ÇALIŞAN FETÖCÜ" NÜN SOSYAL MEDYA SAYFASINDAN SEÇMELER