Göktan Ay


14. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu’nun ardından…

14. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu 27 oturumda yüz yüze ve çevrimiçi olarak tamamlandı.


14. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu 27 oturumda yüz yüze ve çevrimiçi olarak tamamlandı. Sempozyumda emeği geçen Prof. Dr. Uğur Türkmen, Öğr. Gör. Yunus Emre Uğur, Dr.Öğr.Üy. Filiz Yıldız, Dr.Öğr. Üy. Fakı Can Yürük, Öğrt. Halim Türkmen, Prof.Dr. Türev Berki,  Prof. Dr. Cihan Işıkhan, Doç. Dr. Seyhan Canyakan olmak üzere tüm kurul üyelerine ve konserlerde görev alan solist ve sazlara teşekkür ediyoruz.

Sempozyumlar araştırmacıların buluşma/konuşma/tartışma/öğrenme/paylaşma/ eleştirme vb. vesile oluyor. 

Özellikle Arş. Gör.’ler için alanda ilk sınavı olarak da görülebilir. 

Sempozyuma çok farklı alanda bildiriler sunuldu. Elbette ilgi çekenler kadar bilinenlerin tekrarı olanlar da vardı. 

"Kütahya Müzik Kültürü ve Anılarla Hisarlı Ahmet I" Paneli San. Öğr. Gör.  Süleyman Şenel (İstanbul Teknik Üniversitesi - TMDK) başkanlığında çevrimiçi olarak gerçekleştirildi.

Bildirilerde “müzik terminolojisi” karışıklığı devam ediyor.

Çalgı mı?  Saz mı? Enstrüman mı?

Elbette: Çalgı.

Meslek çalgısı mı? Meslek Sazı mı? Meslek enstrümanı mı?

Elbette: Meslek çalgısı. (Bir metin içinde hem çalgı, hem saz, hem de enstrüman kullanılamaz)

Musıki mi? Müzik mi?

Elbette: Müzik (Bir metin içinde hem müzik, hem musıki kullanılamaz)

Tezene tavrı mı?

Nefesli çalgı mı? (Bir metin içinde hem nefesli, hem üflemeli kullanılamaz)

Elbette: Üflemeli çalgı.

Elbette: Yöre tavrı. (Konya, Kayseri, Kütahya, Zeybek vb.)

Betimleme mi?

Elbette: Hayır. Müzikte kullanılmayan bir terim. Ve cümleleri tam tamamlamıyor. (Betimleme: Bir şeyin tasarımını söz ya da yazı ile yapmak.)

Repertuar mı? Repertuvar mı?

Elbette: Reepertuvar.

Konservatuar mı? Konservatuvar mı?

Elbette: Konservatuvar.

Türk müziği mi? Türk musıkisi mi?

Elbette: Türk müziği.

Çoksesli müzik mi? Çok Sesli Müzik mi?

Elbette: Çok Sesli Müzik.

Halk oyunları mı? Halk dansları mı?

Elbette: Halk oyunları.

SORU: 

1/ Her ikisi de MEB’e bağlı olduğu halde; Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde “müzik”, İmam Hatip Proje Okulları’nda “musıki” terimini kullanmanın amacı nedir?

2/ İmam Hatip Proje Okulları’nda yoğun “müzik” dersi alan öğrenci, İlahiyat Fakültesini kazanınca ne yapacaktır? Çünkü Fakültelerde bunun devamı dersler yoktur.

 

 

Sempozyumda ressam Adil Özkan Bey ve eşi  bestekar Nilüfer Özkan Hanım ile tanıştık. 100’e yakın bestesi varmış. Konserde eserleri seslendirildi. Gayet düzgün, prozodi hatası olmayan, özel güftelerden bestelenmiş şarkılar. Müsait olursa 31. İstanbul Türk Müziği Festivali’nde bir konserimizi bestelerine ayırmak istiyoruz.

 

 

 

Sempozyumda bizleri yalnız bırakmayan ve konsere eşiyle katılarak görev alan akademisyenlere plaket takdim eden Dumlupınar Üniversitesi Rektörü Sn. Prof. Dr. Süleyman Kızıltorak’a da teşekkür ederiz.

 

Bildiri başlıklarından örnekler verelim:

Çocuk Korosu Performanslarında Sahne Koreografileri için Bir Model Önerisi / Ebru Gökçe

Memory and Space in Western Music Tradition / Lilian Tonella Tüzün 

Kültürel Miras ve Hafıza: Müze Eğitimi Yoluyla Aşık Veysel ile Tanışmak / Elif Özcan

Müzik Teknolojisinde Hafıza ve Mekan / Cihan Işıkhan

Farklı Öğrenen Görme Engelli Bireyleri Müzik Eğitimi Sürecinde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri / Batuhan Kil - Emel Funda Türkmen

Günümüz Ses ve Müzik Pratiklerinin Çalgı Teknolojilerine Olan Etkisi / Ayşe Sare Şanda - Özgür Turan

Türkiye Âşık Müziği Atlası İçerisinde Kars Yöresi Örneklemi / Tolgahan Tiktaş

Hangi Çalgı Hangi Renktir?: Geleneğin İcadı Bağlamında 'Renk Saz' Fenomeni ve Pratiğine Bağlama ve Nefesli Saz İcracıları Örneğinde Bir Bakış / Sami Emrah Gerekten

Yapay Zeka Destekli 3D Sanal Eğitmenlerin Eğitim Süreçlerine Katkıları: SozyAI Elif Modeli Üzerinden Bir İnceleme / Seyhan Canyakan

Dört Fotoğraf, Dört Dönemeç / Türev Berki

Müzik ve Hafıza Bağlamında Gelenekten Geleceğe Çalgı Öğretimi ve Toplu İcra Dersi: İzmit Anadolu İmam Hatip Lisesi Musiki Proje Örneği / Büşra Erim - Nilgün Sazak

Sinemada Müzik Kullanımı Bağlamında Béla Tarr'ın "Torino Atı" Filmi Üzerine Bir İnceleme / Hakan Yılmaz

 

 

 

Teori Solfej Eğitiminde Yeni Dizi Öğretimlerinin Gerekliliği / Beste Emek

Klasik Türk Müziği Alanında Tarihi Seyir İçerikli Tez Çalışması Yürütme Sürecinde Yaşanan Problemler / Özge Şen Tuncel

Azerbaycan'da Tar için Bestelenmiş Konçerto Repertuarına Genel Bir Bakış / Emre Eryılmaz

Müzik Piyasasında "Dijital" Var Oluş: Kerem Türkaydın ve Candid Music Örneği / Gökçen Tekin

Bağlama Eğitiminde Tezene Tavırlarının Öğretiminde Repertuar Seçimi / Dergah Acun

Namık Seyhun Binzet Osmanlı Çoksesli Türk Müziği Nota ve Kartpostal Arşivi / Uğur Türkmen

İnternet Ağının Mekânları Olarak Platformlar ve Platformlar Arası Etkileşim: İçererek Aşma Bağlamında "Spotify" Örneği / Özge Yahşi

Kantemiroğlu'na Ait Bûselik Aşîran Peşrevi'nin 17. Yüzyıldan Günümüze Makam Seyir Özelliği ve Farklı Nota Örneklerinin İncelenmesi / İlknur Mert - Oğuz Karakaya

15. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu’nda buluşmak dileğiyle…