Popüler isimlerin Ağustos’ta çıkan “yeni parçaları” pek iyi değil!...

İletişim alanında Doktora yapmış, Müzdak Başkanı, Enpolitik köşe yazarı, İTÜ TMDk Sanatçı Öğretim Üyesi Dr.Göktan AY ile Ağustos ayında çıkan “Popüler sanatçıların çalışmaları”  üzerine konuştuk…

Enpolitik: Sanat ve Sanatçı’dan ne anlatılmak isteniyor?

AY: “Yetenek” insanoğlunu, diğerlerinden ayıran temel özelliklerdendir. Sanat; tıpkı ibadet gibidir. Müzik;  insanlığın yolculuğunda, macerasında hep yanında olmuştur.

Şarkılar hayatı anlatır. Özellikle “halk müziği”; halkın yaşadığı gerçek olaylardan esinlenerek, her alanda yakılmıştır. Anılar, kederler,nişan- kına-gelin-evlenme türküleri, repertuvarımızda  önemli yer tutmaktadır.Bunun yanında gündemi etkileyen popüler kültür, sürekli yöntem ve isim değiştirerek yaşamaktadır. İsimler gayet kolay bir şekilde zirveye çıkmakta veya dibe vurmaktadır. Bunda, icracı kadar; seçilen eserin ezgisi ve sözleri etki yapmaktadır. 

Sanatçıların toplumdaki yeri önemlidir ve gelişmiş ülkelerde sanat merkezleri ile birlikte  medeniyet göstergesi olarak kabul edilir. Sanat elbette baskıya karşıdır, hürriyet sever, ama bu başıboşluk değil, kendi içinde sınırları olan bir özgürlüktür.

Enpolitik: Son günlerde basında, bazı popüler isimlerin ve bazı parçaların Ağustos ayı içinde fırtına gibi eseceği, ortalığı kavuracağı/yıkacağı v.b. yazılmaktadır. Sizden, basında geçen  bu eserleri ele almanızı ve yorumlamanızı istiyoruz...  

İlk olarak; Funda Arar’ın, “Arabesk Günler” yorumlar mısınız?

AY: Önce sözleri verelim;

“Ağladım günlerce
Sordum gecelerce
Sandım bir bilmece
Bittim sen gidince

Ne arabesk günler geceler yaşadım
Resmine bakıp bakıp ağladım

[Nakarat]
Sen hainsin sen
Sen kalpsizsin sen
Bütün dünyamı yıktın nevamı
Yanacaksın bilsen
Bütün dünyamı yıktın nevamı
Ah ettin bilsen
Ah seeeeen

Ne arabesk günler geceler yaşadım
Resmine bakıp bakıp ağladım”

Funda Arar’dan beklenmeyecek zayıflıkta bir çalışma. Konservatuarımız mezunu, sevgili  Arar’ın geleceği nokta bu olmamalıydı.  Ezgi yok, beste  iyi değil, dolayısıyla yorum iyi değil.  Daha öncekiler gibi; kendi sesine uygun  yeni/güzel eserler varken, gereksiz bir zorlama olmuş. “Vasat” diyoruz.

Enpolitik:  Sırada İrem Derici’nin  “Ben Tek Siz Hepiniz” çalışması var!…

AY: Sözleri şöyle:

“Pilatese yazıldı siftahı yok
Alem sporda görsün
İnstagram’da mutsuzu yok
Hep yalan dolan biliyorsun

Patates kızartma listede yok
Alem diyette görsün
İnstragram’da şişman yok
Hep inceler görüyorsun

Sahte, küçük, mükemmel
Dünyasında herkes
Evlilik adayı müstakbel
Hepsi kendine prenses

Ben tek siz hepiniz
Aynaya baktı mı hiçbiriniz
Takmıyorum takmıycam
Kimsenin yanına bırakmıycam”

İrem Demirci, bir çıkıştan sonrasını getiremedi. İşte yine şiir olmayan sözlerden oluşmuş bir eser.Ezgi zaten ortada yok..Klip; giysilerin ve kızların zenginliği ile ortaya çıkmış. Bu arada güzel Türkçemizde katlediliyor. Gençler için düzenlenmiş, ama onlara da  bir şey vermiyor!  “Kötü” diyoruz..

   Enpolitik:  Ferhat Göçer’in “Reva” sını nasıl buldunuz?

       AY: Çalışmanın sözleri şöyle;

“Sustuğuma bakma sen kafam gökyüzü
Aşk dediğin iki nefes arası öldümü ölüyor
Üstüme gelme sakın gidişim yakın
Gönül dediğin kuş misali uçtumu uçuyor
www.sozlerisozu.com
Sonunda kimse umursamıyor
Bu aşk benim sonum değil
Biterse de sorun değil
Geceyi sabaha bağlarım
Sana da bir şarkı yollarım

Yolun benim yolum değil
En önemli konum değil
Seni de tarihe yazarım
Arada belki hatırlarım
www.sozlerisozu.com
Reva mı bu hep yanayım
Hem yanıp hem ağlayayım
Tanıyamamışım feleği
Kader mi bu hep aldanayım.”

Ferhat Göçer’in eser seçiş tavrı hep aynı. İyi bir ses, duygulu söyleyiş. Özellikle yabancı şarkılarda çok iyi. Ama sevgili Göçer; “Sustuğuma bakma sen kafam gökyüzü” de ne demek? Şiirin anlam bütünlüğü genelde iyiyken, girişte ilk cümlede hasara uğramış. Kendini sesiyle ve yorumuyla  ispat etmiş Göçer gibi arkadaşlardan biraz daha dikkat istiyoruz. “İyi”  diyoruz..

Enpolitik:  Bir zamanların ses getiren yorumcusu Hande Yener’in  "Yasak aşk"ı nasıl?

AY: Yasak aşk’ın sözleri şöyle;

“Şimdi sen gidersen çok suçlu bir yürek
Ayıptan kurtulur o zaman
Zarardan dönersen çok kârlısın demek
Zayıftan güçlüsün o zaman
Haklı olan haklı kalsın bırakalım aklı kalsın
Üzülemem onun yerine

Bana mı yasak aşkın?
Suçlu bu kelime
Ben dönüyorum kendi bedenime
Sen vasat birine
Sana , bana çok zor
Bana , sana çok zor”

Hande Yener, düşüşe devam ediyor. Sözlere, şiir demek zor,kötü,uydurma ve devrik cümleler…Cümle kuruluşları bozuk.Yazık, belli bir konuma gelen Yener’e yakışmamış.. Eğlenceye yönelik düşünülmüş. “Vasat” diyoruz…

Enpolitik:  Turaç Berkay-Mercan Feat., “Koma” hakkında yorumunuz?

AY: Koma’nın sözleri şöyle;

“Niye uyuyorum niye duruyorum
Kendime mi ceza kesiyorum ben senle
Bu neyin dönüşü kimin gülüşü
Kimi üzmüşüm ki ben böyle

Yüzüm kesiyor yüzüm gülüyor

Yolu biliyorum
Kazanan olmaz aşk bitince
Ben biliyorum

Rüzgar olmasın aklın uçmasın
Kapıyı kapıyorum
Bozuk saat bile günde iki kere
Sen de denesene”

Sıradan, özelliği olmayan bir şarkı. Gereksiz birliktelik. Eğlenceye yönelik düşünülmüş. Sözlere  şiir demek zor,kötü ve uydurma, anlam bütünlüğü yok. Özellikle “bozuk saat paragrafı” olamaz dedirtiyor!..Zayıf bir ses.. “Vasat” diyoruz..

Enpolitik:  Ziynet Sali-Berk Coşkun  Feat., "Hadi Hoppalara" nasıl?

AY: Sözler şöyle;

Ziynet Sali:

Yalnızlık canımıza yetti yok mu bir kişi

Şöyle birden üzerime doğru rüzgarlı biri

Aşksız bu hayat çekilmez hayat denilmez

Romantik akşam yemeği yalnız yenilmez

Çok düşünme gel bu kenara

Tereddütleri fırlat havaya

Senle ikimiz birlikte kalpte özgürlükle

Hiç yalnız kalmayalım

Hadi hoppala gelsene bir buraya

Hadi hadi hadi yeni yeni duygulara

Aşk hazır yoklamaya

Berk Coşkun:
Avokado kivi papa yada biraz mango

Havuz kenarında biraz rumba yada tango Nasıl bir can bu seni gördüm iyiki

Herkes bizi okur gibi sanki bir roman bu

İzimizi kaybettirip gitmeye hep hazır ol

Ya benim en yakınım yada hep uzağımda ol

Dalgalar bitti yine sakinleşti bu deniz

Geç olsun burada yakamozu izleriz

Ziynet Sali:

İkimiz bir yerde olunca yüreğim sevinir

Sen karanlıkta bir ışıksın başka ne denir

Çıktım geldim yanıma da aldım yatağımı yorganımı

Aşk içinde çıkaralım artık bu işin tadını

Çok düşünme gel bu kenara

Tereddütleri fırlat havaya

Senle ikimiz birlikte kalpte özgürlükle

Hiç yalnız kalmayalım

Hadi hoppala gelsene bir buraya

Hadi hadi hadi yeni yeni duygulara

Aşk hazır yoklamaya”

Konservatuarımız mezunu, sevgili Ziynet iyi bir ses. Bu kulvarda iyi bir yer edindi. Parça bilinen folklorik yapıdan esinlenerek yapılmış.Şiir tutarsız, anlamsız,cümleler ters  kurulmuş..Berk, bu esere bir şey katmamış, gereksiz bir ikili olmuş. Kendini sesiyle ve yorumuyla  ispat etmiş Ziynet gibi arkadaşlardan biraz daha dikkat istiyoruz. “Vasat “ diyoruz..

Enpolitik:  Gülden Mutlu’nun, “Çiçek Gibi” çalışması hakkındaki yorumlarınız?

AY; Çalışmanın sözleri şöyle;

“Soruyor mu beni dünler
Hatırında mı yaşadığımız o günler
Ben seni defterimin bir sayfasına
Yazdım yazdım, kapattım
www.sozlerisozu.com
Farzet zehirlendin aşktan
Olsa hatırın yazarım ilacı en baştan
Dağ gibi durduğun anları şimdi çağır bakalım
Gelsin hakkımdan

Açtım döktüm içimi kitap gibi
Okudun, bittim sanıyorsun
Hele bir değsin elim yabancı ele
Gör bak nasıl kavrulursun

Sana kalsın o ucuz masal da

Gündüz anlat, gece ağla
Bir daha böyle çiçek gibi
Seveni ahh zor bulursun”


Şiir denemeyecek kadar yanlış/kötü örülmüş, anlam bütünlüğü olmayan bir söz gurubu. “İçini kitaba dökmüş” galiba, o da “okumuş ve bittiğini görmüş”  sanıyor, “bir başkasıyla görürsen kavrulursun” diyor. Çok anlam bütünlüğü olmuş!..Ses ve yorum  ortada, bilinen ezgi ve ritmik yapılar, farklı bir şey yok. Eğlenceye yönelik düşünülmüş. “Vasat” diyoruz.

Enpolitik: Melis Kar ve  "Yatıya" çalışması!

AY: Sözleri şöyle;


“Yeter artık naza çekme kendini
Bana bir teslim etme
Senin o güzel yüzü suyu hürmetini
Amadeyim emrine

Of ama olamaz ya
Yerine birini koyamam asla
Off düştüm aşka
Tadın dilimde zehirde olsa
www.sozlerisozu.com
Hadi ya gel kalbime yatıya
Sen mecnun ol bende leyla
Destan yazalım kara sevdaya
İbret olsun aşkımız tüm dünyaya”


 Maalesef, şiir denemeyecek kadar tutarsız ve yanlış örülmüş bir söz gurubu daha. O, “Naza çekiyor kendini”, o zaman kızıyor “Bana bir teslim etme görürsün” diyor, Allah’tan “güzel yüzün ve  suyu hürmetin var” diyor, arkadan affediyor galiba  “amadeyim emrine” diyor. Gel işin içinden çık?!.. Ergenler için yazılmış galiba. Ses ve yorum  ortada, bilinen ezgi ve ritmik yapılar, farkı bir şey yok. “Vasat” diyoruz.


Enpolitik:  Fenomen olan Kenan Doğulu’nun, “Vay be” çalışmasında olumsuzluk var mı?

AY:Doğulu’nun çalışmasının sözlerine bakalım;

“Beni bilmemen, görmemen
Sarıpta sevmemen, yazık
Sende saklı kalbimin tüm umutları
Bölündü uykular, kayıp
Bir anahtar açar kalbi
O en çözer düğümleri
Her tarafta yarım sözler
Düşünmedim değil  vazgeçmeyi

Yine sana rastlar, sırtımı da yaslardım
Yetmiyor ilaçlar, gerekli bir acil yardım
Benmişim engel olaylara gel
Vay vay vay be”

Şiir bu kadar!.. “Beni biliyor, ama görmüyor, sarıyor?, ama sevmiyor” alkışlanacak bir anlam zenginliği!... Duygusal bir ezgi var gibi, ama sözlerde kayboluyor. Acele etmeden daha güzel sözlerle örülmeliydi. Bu nasıl Türkçe cümleler Kenan Doğulu? Mesela, “O en çözer düğümleri.” Çalgılar çok güzel kullanılmış Doğulu’dan daha dikkatli eserler bekliyor, “Vasat” diyoruz..

http://www.enpolitik.com/kose-yazisi/2418/populer-isimlerin-agustosta-cikan-yeni-parcalari-pek-iyi-degil.html

Sizin Yorumunuz:

*
*

Diğer Yazılar

Diğer Yazılar